Новини
Колаборації науковців та педагогів в екологічному моніторингу регіону
Опубліковано: Зароченцева Оксана Дмитрівна, 21.06.2021
17.06.2021 на базі КЗ ЧОЦЕНТУМ за участі викладачів кафедри екології та біомоніторингу - відбулася чергова Літня педагогічна школа. Цьогорічна тематика присвячена проблемі збереження біорізноманіття і особлива увага зосереджена на інвазійних видах. Основні завдання зустрічі - ознайомити вчителів з окремими теоретичними положеннями та сформувати певні практичні навички екологічного моніторингу.
Доцент Ірина СИТНІКОВА звернула увагу на актуальності збереження біологічного різноманіття, навела основні причини, що сприяють його зменшенню. Зупинилась на деяких термінологічних аспектах щодо адвентивних видів, ознайомила з міжнародними документами, які стосуються збереження та відновлення деградованих екосистем та з міжнародними базами інвазійних видів.
Зменшення біорізноманіття займає особливе місце серед головних екологічних проблем сучасності. За оцінками фахівців, сучасні темпи зникнення видів значно зросли порівняно з іншими етапами людської історії. Основні причини скорочення біорізноманіття - зміни у землекористуванні, інвазійні види, зміни клімату, надмірна експлуатація та забруднення довкілля тощо. Скорочення видів рослин і тварин порушує стійкість екосистем, викликає їх деградацію. Це в свою чергу ставить під загрозу існування людини, оскільки вся людська діяльність базується на екосистемних послугах. Тому втрати біорізноманіття можуть призвести до незворотних наслідків не тільки для екосистем, а і для нас самих.
Доцент Галина МОСКАЛИК акцентувала увагу на актуальності питання щодо активного розселення за межі нативних ареалів інвазійних видів. Ознайомила присутніх з результатами моніторингу, який проводиться на кафедрі щодо формування вторинного ареалу самшитової вогнівки та іспанського слимака, походження яких різне: перший вид походить із Східної Азії, другий – із Південно-Західної Європи, але упродовж останнього десятиріччя спостерігається стрімка експансія їх по території Східної Європи, зокрема і Чернівецької області. Головними причинами цього явища науковці вважають кліматичні зміни і особливо антропогенні фактори.
Учасники мали змогу апробувати метод фокус-групи. Комунікація відбувалася між самими респондентами, а модератори лише направляли розмову в потрібне русло. Цей метод є якісним і дозволяє розкрити мотивацію людей, побачити варіантиставлення до проблеми.
На завершення обговорили метод анкетування, який дозволить зібрати інформацію про поширення небезпечних видів на території Чернівецької області. У підсумку відбувся обмін думками та сформували плани на наступний рік.