Новини

Літня педагогічна школа під час пандемії COVID-19

Опубліковано: Зароченцева Оксана Дмитрівна, 18.06.2020

18 червня 2020 року в рамках співпраці з Чернівецьким обласним центром еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді відбулася традиційна зустріч науковців кафедри екології та біомоніторингу та педагогів області у форматі Літньої педагогічної школи, яка проходила в on-line режимі. 

 

Програма Літньої педагогічної школи охоплювала два тематичних блоки: STEM-освіта, шляхи її впровадження в навчально-виховний процес та гарбологія – як окремий напрямок в екології. 

Заступник директора ЧОЦЕНТУМ Черлінка Л. В. виступила з вітальним словом, та звернула увагу присутніх на шляхи впровадження STEM освіти, яка набирає все більшої популярності, в навчально-виховний процес освітніх і позашкільних закладів. 

Доцент кафедри екології та біомоніторингу ЧНУ, к.б.н Москалик Г.Г. виступила із презентацією навчального посібника «Гарбологія». Ідея цього видання належить професору, д.б.н., Руденко С.С. Галина Георгіївна закцентувала увагу присутніх на методології гарбологічного моніторингу населених пунктів; поділилася досвідом організації таких досліджень співробітниками та студентами кафедри; навела шляхи, які б сприяли підвищенню гарбологічної культури населення. Запропонувала різні культурно-просвітницькі заходи, які спрямовані на популяризацію та пропаганду нової екологічної поведінки, такі як екофестивалі, гарбологічні тренінги у приміщеннях торговельних центрів, створення соціальних роликів тощо. 

 

Доцент кафедри екології та біомоніторингу, к.б.н. Ситнікова І.О. звернула увагу педагогів на тенденцію збільшення обсягів сміття в нашій країні. Кожен українець щороку створює близько 220-250 кг твердих побутових відходів, а жителі великих міст – 330-380 кг. Ці обсяги зростають щорічно на 20 %. Про відповідальне ставлення до середовища та небезпечні масштаби засміченості говорять давно і досить багато, але це мало впливає на ситуацію, що склалася наразі. Вирішення цієї проблеми полягає не тільки в сортуванні, переробці та вторинній утилізації твердих побутових відходів, а переосмисленні наших цінностей, необхідності змінювати мислення і спосіб життя, зокрема зменшувати кількість відходів і потребу в окремих ресурсах. Важливо донести до наступних поколінь світову концепцію «Zero Waste – нуль відходів». Це можливо зробити тільки шляхом освіти та просвіти молоді. 

 

Іншою проблемою стає утилізація органічних відходів, яка набуває особливої актуальності влітку у сільській місцевості. Її вирішенням може бути компостування. Якісний компост не тільки живить, а й оновлює ґрунтову мікрофлору завдяки корисним бактеріям і грибкам. Таке оновлення є важливим природним процесом, оскільки високі та низькі температури впливають на ґрунтове середовище і призводять до загибелі корисної мікрофлори. Цікавим напрямом є компостування з бокаші – анаеробними мікроорганізмами, які сприяють ферментації та гниттю органічних відходів. Цей вид компостування можна застосовувати навіть у домашніх умовах. Вермикомпостування – ефективний спосіб переробки органічних відходів каліфорнійськими черв’яками. 

Вчителям запропоновано прийняти участь у кількох проектах гарбологічного моніторингу населених пунктів, які сприятимуть формуванню екологічного мислення, економічної зацікавленості та дослідницької допитливості. Маємо сподівання на доречність та перспективність таких заходів і надалі.